poniedziałek, 12 maja 2014

Alibaba ma większą sprzedaż niż Amazon i eBay łącznie ! Firma wchodzi na giełdę US.

Podejrzewam, iż wiele mieszkańców USA jeszcze nie zna firmy Alibaba, chińskiego giganta e-commerce, który złożył wniosek o wejście na giełdę amerykańską 6 maja.  
W ubiegłym roku sprzedaż na platformach Alibaba sięgała ponad 240 miliard dolarów, więcej niż Amazon i eBay łączone. W Czarny Piątek 2013 roku, Alibaba sprzedała produktów na kwotę 5.750.000.000 USD. To trzy razy więcej pieniędzy na transakcjach w ciągu jednego dnia niż w amerykańskich sklepach internetowych w Dzień Dziękczynienia i Black Friday. Analitycy uważają, że Alibaba jest jedną z największych firm w historii wśród tych, które wchodziły na giełdę US, wyceniając spółkę na 150 miliardów dolarów lub więcej. Z pieniędzy zgromadzonych z IPO Alibaba planuje nie tylko zdominować Chiny ale prześcignąć tytanów takich jak Amazon.





Kilka interesujących faktów nt. Jack'a Ma i jego "dziecka" pod nazwą Alibaba.

Alibaba została stworzona przez Jack'a Ma, ekscentrycznego przedsiębiorcę, którego reputacja w Chinach jest podobna do Steve'a Jobsa i Jeff'a Bezos'a. Ma został wyrzucony z uczelni w kraju i za granicą więcej niż kilkanaście razy, zanim w końcu zapewnił sobie miejsce na lokalnym uniwersytecie w swoim rodzinnym mieście Hangzhou, gdzie uczył języka angielskiego. Podczas pobytu do Seattle w 1995 roku, zdobył cenną wiedzą dotyczącą internetu, wrócił z nią do Chin i postanowił zbudować własny biznes online. Stworzył China Pages, katalog i portal, który był jednym z pierwszych stron internetowych w tym kraju ale jego przedsięwzięcie nie odniosło sukcesu. Cztery lata później opuścił tę firmę aby rozpocząć pracę nad firmą Alibaba w jego niewielkim mieszkaniu. 

W pierwszych latach działalności, Alibaba była giełdą, w której przedsiębiorcy szukali współpracy z chińskimi dostawcami. Jednak Ma szybko rozszerzył swój projekt oferując sprzedaż detaliczną poprzez serwis Taoboa, gdzie obecnie jest ok. 8 milionów drobnych sprzedawców. Następnie stworzył portal Tmall. W serwisie zagościły największe marki takie jak Disney, Apple, Nike. Dzięki temu brand'owe firmy mogły oferować swoje produkty chińskim konsumentom. Jak Amazon, Alibaba ma zróżnicowany wachlarz ofert dla użytkowników. W skład Alibaby wchodzi firma przewozowa, dostawca usług cloud oraz nadzór i kontrola nad płatnościami. Jack zaczął nawet eksperymentować z bankowością, udzielając pożyczek dla tych samych małych sklepów, które sprzedawały na jego portalu własne produkty. Firma zaczęła rozwijać się w fenomenalnym tempie. Według wypowiedzi Jack'a Ma , Alibaba miała ponad 6,5 miliardów dolarów przychodów w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy 2013 r., z czego prawie połowa to zysk.


Amerykańska firma eBay była bardzo zainteresowana ogromną bazą klientów w Chinach i ich szybko rozwijającą się klasą średnią. W roku 2003 Meg Whitman (CEO eBay ) zainwestowała 150 milionów dolarów w zakup chińskiej firmy e-commerce Each-net, co sprawiło iż eBay przejął kontrolę 85% aktywności nad zakupami online w Chinach. Alibaba miała znacznie mniej kapitału do inwestycji ale za to o wiele lepsze zrozumienie lokalnego rynku. Do 2005 r. firmy szły w rankingach łeb w łeb. Whitman próbowała zainteresować Ma aby zamiast konkurować ze sobą, mogli nawiązać współpracę. Jednak on postanowił zrobić coś przeciwnego. Zainwestował 1 miliard USD w firmę Yahoo. Do 2006 r., Alibaba prześcignęła eBay i stała się największą firmą e-commerce w Chinach. W tym samym roku eBay wycofał się z rynku chińskiego. 

Alibaba, a wiarygodność.
 
Jednak największym wyzwaniem dla Alibaba, będzie pozyskanie zaufania wśród użytkowników. Portał był wielokrotnie krytykowany za oferowanie przez sprzedawców wadliwych towarów, a najbardziej za sprzedaż podróbek i wszelkiego rodzaju oszustwa. W przeciwieństwie do większości firm e-commerce na świecie, Alibaba nie pozwala wyszukiwarkom takich jak Google do pozycjonowania swoich produktów. Klienci musieli wejść bezpośrednio do portalu aby rozpocząć wyszukiwanie towarów. Firma Jack'a Ma umożliwiała sprzedawcom wystawianie za darmo produktów na stronie Taobao lecz musieli zapłacić dodatkową prowizję jeśli chcieli, aby ich towary były promowane w wyszukiwarce. To doprowadziło do krytyki, ponieważ klientom wciskano gorsze produkty z reklam.

Dla firmy Amazon, która zbudowała swoją działalność na możliwość wyeliminowania konkurencji, przybycie Alibaba'y i jego hordy chińskich producentów chcących sprzedawać bezpośrednio towary z fabryk było przerażającą wieścią. Alibaba obecnie prowadzi działalność w Rosji i Brazylii, a na amerykańskim rynku rozpoczęła projekt pod nazwą "The 11 Main", sklep internetowy oferujący szeroki asortyment, począwszy od modnej odzieży,po stylową biżuterię ( 11main.com )
Jack Mac walcząc o znacznie większy rynek niż eBay, a mianowicie o klienów z całych Chin, powiedział słynne słowa: "eBay jest jak rekin w oceanie. My jesteśmy krokodylem w rzece Jangcy. Jeśli będziemy walczyć w oceanie przegramy ale jeśli będziemy walczyć w rzece, zwyciężymy " 
Alibaba udowodniła że może pokonać większych i bardziej uznanych rywali z Silicon Valley na swoim podwórku. Jednak tym razem wchodzą do oceanu, a przez to sprawdzą czy są w stanie pływać z rekinami po tym wszystkim co przeszli.


artykuł z  http://www.theverge.com 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz